lördag 6 december 2014

Dags för julgran?



Såhär såg vår julgran ut förra året.
Koppar silver och vitt. Vi hade även en "vanlig" sticksig gran förra året. Jag köpte via en kompis som hade en kollega som sålda "färska" nyhuggna granar så den höll sig verkligen super fin utan att barra!
I år hade hon inga granar och då kör vi nog åter på en kungsgran. 
Jag är så sugen på att köpa gran nu i helgen. Kanske ska bli en tradition till andra advent?

När jag var liten så tog vi alltid in granen dagen innan julafton och så gör vi fortfarande där. Den 23:e åker vi alltid hem till mina föräldrar då klär vi julgranen och pappa fixar julskinkan så äter vi alltid smörgås med julskinka framför granen sedan. En mysig tradition som jag älskade som liten. 

Som vuxen nu tycker jag nästan hela adventstiden är mysigast, Efter nyår vill jag bara städa ut allt och få in våren. 
Så därför vill jag få njuta lite av julgranen som faktiskt är det mysigaste av allt. Jag känner att vi inte riktigt än fått till någon riktig tradition i vår familj.. Den håller fortfarande på att formas. 
Något jag lärt mig i allafall är att julklapparna lägger vi inte dit förren på kvällen när barnen sover den 23:e. Förra året la jag fram dom tidigare och det var ett evigt tjat för stackars prinsarna att bara gå och titta och suckta efter sina paket och vems paket som var vems osv.. 
Så i år och som en tradition nu åker dom fram den 23:e, så blir det en glad överraskning den 24:e på julaftonsmorgonen. 
Vad har ni för mysiga traditioner i er familj kring jul?

Idag skulle vi träffat fina vänner både på dagen och ikväll. Men tyvärr fick det ställas in då Ludvig åkt på en riktig förkylning med hosta och en konstant rinnande liten näsa. 
Vilgot och Daniel åker och träffar kompisarna en stund men jag och Ludvig får snällt hålla oss hemma. En liten promenad kanske.
Och då kanske ett julgransköp i eftermiddag. Vi får se. Men skinkan ska göras klar i allafall.

Hoppas du får en fin lördag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar