söndag 7 april 2013

Drömmen om en kryddträdgård

God kväll!
Här hemma slutade dagen med en rejäl sjukstuga.. Ludvigs temp har legat mellan 38-39 grader hela dagen. och nu i em pekade Vilgots temp på 40.0, suck! Älskade pojkarna mina om ni kunde få vara friska!
Så inget dagis i morgon inte... och inte på tisdag heller. Till onsdag får vi väl se men det är väl inte heller så troligt.
Vad är detta. När ska influensor och allt ge sig!

Jag drömmer mig bort i allt detta, bort från alla sjukor och drömmer om min kryddträdgård.
Jag har alltid velat ha min egen kryddträdgård och odla en massa gott! Vilken lyx att bara gå ut i sin egen trädgård och plocka sin egen potatis till middagen. Eller sina egna kryddor, timjan, basilika, oergano, mynta osv. Se barnen gå och plocka jordgubbar, smultron och små tomater och mumsa på. Eller bara gå ut och hämta och göra sin egna, färska och krispiga sallad.



Tyvärr hann vi inte så långt som vi hoppats i vår trädgård i somras/höstas. Vår trädgård är/var väldigt lummig med mest växter och jag vet inte vad hälften är. Jag är tyvärr inte heller typen som ligger på alla fyra och rensar ogräs varannan dag i en herrejösses massa land. Så för vår del blir det små odlingsbanker i pallkragar.
Vi har även så otroligt mycket "mördadsniglar" i trädgården som äter upp allt. Så vi måste få upp godsakerna lite och sätta lock på som man kan lägga på över natten, så vi får behålla våra godsaker själva.
Så ikväll har jag ägnat tid och kärlek till att starta min egna odling. I ett "mini växthus" har nu sått små tomater, timjan och basilika. Några av mina favoriter och fler ska det bli. Kryddorna ska bo ute men även inne och sätta underbar doft i vårt kök.
Så nu är det bara att hålla en tumme eller två på att det smart kommer upp små plantor:)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar